Utforska naturens magi och dolda pärlor

Fler bilder från Island 2024 kan du hitta i mitt bildarkiv.

Vårt isländska äventyr började i Reykjavik, där vi trots regnet bestämde oss för att utforska staden som riktiga äventyrare. Första stoppet var den mäktiga Hallgrimskirkja, en kyrka så imponerande att vi kände oss som små myror bredvid den. Vi beundrade arkitekturen och den unika designen, men höll oss på marknivå och sparade utsikten från tornet till en annan gång. Efteråt styrde vi stegen mot Bæjarins Beztu Pylsur, där vi njöt av Reykjaviks mest kända korv – ett måste för varje besökare!

Vi fortsatte vårt äventyr med en riktig naturupplevelse. Vi började vid Gunnuhver Hot Springs, där ångan från de geotermiska källorna fick det att kännas som att vi befann oss i en saga. Nästa stopp var Brú Milli Heimsálfa, där vi bokstavligen gick mellan kontinenter när vi korsade bron som förbinder de eurasiska och nordamerikanska kontinentalplattorna. Det var en surrealistisk upplevelse! Vi avslutade dagen med en utforskning av Raufarhólshellir, en lavagrotta som kändes som något ur en äventyrsfilm. Till middag avnjöt vi en värmande isländsk köttsoppa, perfekt för att runda av en dag full av äventyr.

Under vår resa tog vi oss an den berömda Golden Circle-rutten. Först besökte vi Þingvellir National Park, där vi gick på historisk mark och beundrade det vackra Öxarárfoss vattenfall. Vid Geysir Geothermal Area fick vi se gejsrarna spruta upp kokande vatten i en imponerande show. Därefter begav vi oss till Gullfoss, ett enormt vattenfall som verkligen tog andan ur oss med sin kraft. Vi gjorde också ett par extra stopp vid Brúarfoss och Kerið, två platser som ofta glöms bort men är absolut värda att se. Vi kände oss som upptäcktsresande som fann gömda pärlor på Island.

Vi satte också kurs mot Diamond Beach, en resa på hela 772 km tur och retur. Vid stranden såg vi de fantastiska isbergen som glittrade som diamanter mot den svarta sanden. Vi fick också chansen att fotografera puffins, dessa bedårande fåglar som är en symbol för Island. Vi besökte också den dramatiska svarta stranden Reynisfjara, känd för sina imponerande basaltkolonner och kraftfulla vågor. På vägen tillbaka stannade vi vid en grottöppning känd som "Yoda", som påminner om den älskade Star Wars-karaktären. Det var ett oväntat men roligt stopp för oss Star Wars-fans. Vi avslutade dagen på Systrakaffi i Kirkjubæjarklaustur, en restaurang som ser blygsam ut från utsidan men erbjuder fantastisk mat – verkligen en gömd pärla.

Vår resa på Island var fylld med skratt, äventyr och otrolig natur. Vi kan varmt rekommendera att utforska dessa fantastiska platser och skapa egna minnen i detta magiska land!